seo-genveje
Blogging

Skriveskole: 3 SEO-genveje for dem, der ikke tænker ret meget over søgeoptimering (+ 3 for de let øvede)

At SEO (search engine optimization; optimering af tekst mod internettets søgemaskiner) er vigtigere end vigtigt, er jeg blevet tudet ørerne fulde af siden jeg begyndte at arbejde på en avisnetredaktion for seks år siden – og ganske kontinuerligt i mit digitale arbejdsliv frem derefter.

Det er klart. Jeg er onlinejournalist. Så er SEO en del af værktøjskassen.

Men at det også er vigtigt for ikke-kommercielle blogs – som denne – hvor bloggeren primært bare hygger sig med sine skriblerier og ser det som lidt af en bonus, når nogen gider læse med … dét fik jeg at se ved selvsyn, da jeg for nogle måneder siden for alvor stemplede ind i Google Analytics og Google Search Console.

De to programmer er ikke en del af de 3 genveje nedenfor, for genvejene er skrevet til folk, der bare vil lære the essentials og derfra komme videre til noget sjovere i tilværelsen.

Men jeg vil alligevel lige runde nogle få, tørre tal:

På under et år har Google sendt over 11.000 besøgende over på mit fif til succes med koldhævede boller. Fordi den er søgeoptimeret til tænderne. 11.000! I de fleste af døgnets lyse timer står der et sted mellem 2 og 5 personer på den opskrift, fortæller realtidsvisningen. Og jeg er ved at gå bagover af benovelse over det.

Men nu er opskrifter så ikke min spidskompetence. Blind høne finder også korn (og googlesucces). Men her er noget statistik, der virkelig betyder noget for mig:

På et år er 2.000 googlere blevet sendt ind på dette blogindlæg med 3 råd til nænsomme ytringer til en person i sorg via Google-søgetermer som “hvad siger man når nogen har mistet”, “kondolerer mor død” og “trøstende ord i sorgen”. Og jeg kan nærmest ikke beskrive den varme strøm af håb, der brusede gennem mine årer, da jeg så det.

Fremmede i sorg eller pårørende til sorg har haft et ægte problem med hvad de skal sige, som de er fundet ind til mig i higen efter løsningen på! Om de fandt, hvad de søgte, ved jeg ikke, men jeg håber at de satte pris på mine forsøg. Flere har dog lagt kommentarer om, at de har fundet noget, de kunne lide, her – og at de er blevet hængende.

Så: Mine mest personlige tekster, dem om sorgen efter tabet af min mor, er søgeoptimerede, ja. For mig udelukker de to ting nemlig ikke hinanden. Trafikglæde og inderlige tekster er ikke modsætninger i min bog. Tværtimod. For jeg vil jo såmænd bare gerne have, at særligt de tekster bliver læst (gælder det ikke for alle bloggere – ellers skrev vi vel dagbog med en lille lås på?). Læst af alle, der kunne få gavn af dem.

Og hvis fremmede skal finde dem, er jeg nødt til at udstyre Google med så mange informationer om min tekst som muligt. Ellers har maskinen ingen chance for at parre denne fremmede med mine tekster.

Hvad jeg har lært om SEO på personlige tekster vil jeg derfor gerne dele her.

3 genveje til SEO for dem, der ikke går op i SEO, fordi det “ikke lige passer” til deres platform (men stadig gerne vil findes af Google)

1) Identificér tekstens søgeterm

Søgetermen er det ord eller den vending, som en googler taster ind i søgemaskinen. For at identificere din søgeterm, kan du derfor med fordel vende det hele om: Hoppe ind i hovedet på den læser, du vil ramme med din tekst, og tænke: “Hvad ville vedkommende søge på, hvor min tekst ville falde i hendes eller hans smag?”

Det ord eller den vending, der dukker op, er din søgeterm. Her er nogle eksempler på mine søgetermer:

“Sårbar gravid” på dette blogindlæg
“Menstruationskop” på dette blogindlæg
“Anne fra Grønnebakken Netflix” på dette blogindlæg

Når søgetermen er udtænkt (eller opdaget via statistikker, fordi en gammel tekst pludselig får lidt trafik fra Google, og man gerne vil sørge for, at den får endnu mere) gælder det om at få indarbejdet ordet eller vendingen på strategiske steder i teksten:

2) Indarbejd søgetermen så mange af disse steder som muligt

I overskriften
I første afsnit i teksten
Flere steder nedover teksten, jo flere bedre
I url’en
I tags
Disse steder i tekstens billeders data: Titel + alt tekst

3) Gør teksten læsevenlig

Google favoriserer læsevenlige tekster. Men da Google er en maskine, og ikke en redaktør, der har hele arbejdsdagen for sig med at vurdere en tekst ud fra menneskelige kriterier, er den nødt til at gå frem efter nogle regler. Disse:

3.1) Overskriften skal være så kort, at den kan læses i sin helhed i Googles søgeresultater. 50-70 tegn inkl. mellemrum er en god længde.

3.2) Teksten skal fylde minimum 300 ord. Der er ikke noget loft over længde, maskinen kan godt lide lange tekster.

3.3) Brug mellemrubrikker og marker dem som headlines – markering med fed er ikke nok.

Følger du ovenstående guide, er der god chance for, at Google vil parre endnu flere googlere med dine tekster. For nu har du klart og tydeligt fortalt en maskine, hvad din menneskelige tekst handler om.

*

>> Følg løbende, hvad jeg lærer om at skrive på nettet
på mit Pinterest-board, Skriveskolen, her <<

*

Hvis du har fået blod på tanden og vil massere endnu mere SEO ind i dit arbejde, så prøv disse 3 ting:

3 SEO-tricks for de let øvede

Yoast SEO Plugin

Bruger du WordPress, så installér Yoast SEO Plugin. Yoast hjælper dig i hvert enkelt blogindlæg til at huske the basics. Det er ikke altid, at man kan opfylde alle krav, men tit er der nogle lavthængende SEO-frugter, man lige har glemt at plukke, såsom at skrive søgetermen ind i billedets data eller blogindlæggets url. Yoast vurderer tekstens læsevenlighed og søgeoptimering løbende med børnevenlige trafiksignalfarver. Rød er skidt, gul/orange kan gå an, grøn er tiptop.

Gratisservicen Page Speed Insights

Google foretrækker at sende sine kunder – googlerne – ind på sider, der ikke fejler eller er sløve. Til at vurdere det, måler den loadtid, billedtyngde og lignende. Man kan måle sit eget sites performance utroligt nemt med Google-værktøjet Page Speed Insights. Man indtaster blot sin url, og så spytter den nogle data ud.

Der får man også nogle børnevenlige trafiksignalfarver at gå frem efter. Den fortæller én (udover nerd-alerts angående scripts og css og andre ting, jeg ikke forstår) hvilke billeder, der sløver hele sitet, og om man lige bør tømme sin cache samt andre nyttigheder.

Gratisprogrammerne Google Analytics + Google Search Console

Disse to programmer til at gå på opdagelse i ens sites egentlige trafik kræver guides for sig. Og det er jeg slet ikke vidende nok til, da jeg stadig bare karter lidt rundt på må og få begge steder og får ahaoplevelse på ahaoplevelse. Men disse tutorials (opdateret 2018) er virkelig gode til både at forklare programmerne, hjælpe med opsætning og hånddukkeføre én lidt rundt:

Begynderguide: Google Analytics for WordPress

Begynderguide: Google Search Console

*

seo-genveje

***

7 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

0