Mit program: En 30 dages oprydnings- og rengøringchallenge

Rodehovedet Karolines 30-dages oprydnings- og rengøringschallenge

Gode vaner. Det er det, hele den del af internettet, der har forstand på oprydning, rengøring og husholdning, skriger.

Gode vaner og rutiner er forudsætningen for, at det overhovedet hjælper at forsøge at holde styr på sit hjem løbende, i stedet for at damage controlle inden, der kommer gæster. Koden er holde det pænt, løbende, ikke gøre det pænt, pludseligt. Åbenbart.

Og man kommer ikke i bund, nogensinde, skriger de også: Det hele skal gøres igen og igen. Nedslående, I know. Men hvis man gør lidt hver dag … så bliver det mere overkommeligt, end hvis man messer fuck-det-er-jo-et-fuldtidsjob-at-holde-hus-og-jeg-HAR-allerede-et-fuldtidsjob! Disse opgaver skulle kunne løses på almindelige hverdage. Måske med lidt planlægning forud.

Så her er mit program til når jeg (det evige rodehoved) skal have nulstillet mine dårlige vaner og påbegyndt nye.

De ting, der ikke er medtaget, er de daglige opgaver herhjemme. Det gælder opvask og tøjvask og plantevanding. Opvaskeren kører ét program hver dag og vaskemaskinen kører én maskine hver dag.

Brug endelig skemaet som inspiration – og tweak til dit eget behov, hvis du har andre ømme punkter. Bryd dem ned, få overblik og indtag dem i bidder!

Program: 30 dages oprydnings- og rengøringschallenge

Dag 1 ✓ Tørre støv af vandrette flader + støvsuge
Dag 2 ✓ Skifte sengetøj + rense ovn (Guide: Det hemmelige ovnrenstrick)
Dag 3 ✓ Gøre rent på badeværelse: Toilet, vask og brusekabine (Tips her)
Dag 4 ✓ Sørge for at alle synlige flader er ryddelige
Dag 5 ✓ Vaske gulve
Dag 6 ✓ Rydde op i spisekammerskab
Dag 7 ✓ Rydde op i tøjskabe- og skuffer og efterse: Skal noget doneres, kasseres, sælges eller pakkes væk for sæsonen? (Guide: How to declutter without making a bigger mess)
Dag 8 ✓ Tørre støv af vandrette flader + støvsuge
Dag 9 ✓ Rense køleskab (Guide: Cleanipeadias køleskabsrens for dummies)
Dag 10 ✓ Gøre rent på badeværelse: Toilet, vask og brusekabine
Dag 11 ✓ Sørge for at alle synlige flader er ryddelige
Dag 12 ✓ Vaske gulve
Dag 13 ✓ Rydde op i hjemmets to mest rodede skuffer
Dag 14 ✓ Vaske den ene halvdel af lejlighedens vinduer
Dag 15 ✓ Tørre støv af vandrette flader + støvsuge
Dag 16 ✓ Skifte sengetøj + rydde op på wc-hylde, knager og i skab under badevasken
Dag 17 ✓ Gøre rent på badeværelse: Toilet, vask og brusekabine
Dag 18 ✓ Sørge for at alle synlige flader er ryddelige
Dag 19 ✓ Vaske gulve
Dag 20 ✓ Rydde op i grydeskab + køkkenskuffer
Dag 21 ✓ Rydde op i tøjskabe- og skuffer og efterse: Skal noget doneres, kasseres, sælges eller pakkes væk for sæsonen?
Dag 22 ✓ Tørre støv af vandrette flader + støvsuge
Dag 23 ✓ Vaske låger i køkkenet og tørre gulvpaneler
Dag 24 ✓ Gøre rent på badeværelse: Toilet, vask og brusekabine
Dag 25 ✓ Sørge for at alle synlige flader er ryddelige
Dag 26 ✓ Vaske gulve
Dag 27 ✓ Rydde op i garderoben (også tasker, muleposer, lommer etc.): Skal noget doneres, kasseres, sælges eller pakkes væk for sæsonen?
Dag 28 ✓ Vaske den anden halvdel af lejlighedens vinduer
Dag 29 ✓ Tørre støv af vandrette flader + støvsuge
Dag 30 ✓ Skifte sengetøj

[Test dig selv:] Når de 30 dage med oprydning og rengøring er omme, tænker du så …:

A) Pyh, godt, det er slut! Det var en pine at stå igennem! eller
B) Det kunne jeg snildt gøre igen … skal vi ikke gøre det igen?

Hvis A) Begynd forfra og giv det 30 nye dage. Programmet har ikke ført til gode vaner.
Hvis B) Drop programmet. Du har næse for det og behøver ikke en blogger som krykke længere.

*
*
*
Følg mig her

Facebook * Instagram * Bloglovin‘ * Pinterest

6 Comments

  • gravidgrahvad

    Vil du pinne dit post eller lave en side til challengen, så man ikke skal ind gennem dit indlæg (arg, hvad er det nu vi skal kalde det i stedet for? Kan ikke huske det; kan kun huske, at vi ikke længere skal kalde det for indlæg) for at finde dagens opgave?

    Og puh, jeg bliver godt nok lidt træt på forhånd, når man nu, som jeg, hader husligt arbejde. Muligvis downsizer jeg den lidt, eller kører “overetagen/underetagen” på nogle af de ting, der går igen. At rydde synlige flader kan sagtens være et ugelangt projekt her i huset. 😉

  • Camilla

    Jeg synes, at det er en god ide, men lige denne her udfordring er noget mere rengøringstung end mit behov er. Jeg har nok mere brug for “30 dage til at rydde op i dit klædeskab”:). God fornøjelse.

  • Cathrine

    Den liste ser SÅ god ud! Så nu har jeg skrevet den ned i hånden (så husker jeg det bedre, fortæller jeg mig selv) og hængt på køleskabet, så jeg ikke glemmer den. Jeg elsker det ‘uambitiøse’ og dejligt realistiske i, at man tager halvdelen af vinduerne én dag og resten en anden. Det vigtige er jo bare, at det bliver gjort på et tidspunkt. 🙂 (jeg flyttede ind i min nuværende lejlighed den 15. oktober og har stadig ikke gjort det endnu…)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

0