Graviditeten var en seriøst vild periode i mit liv. Nok fordi det gik så meget bedre end ventet. Måske virker mine (banale) fif for andre?

1. Jeg tog mit blodsukker seriøst
Jeg var velsignet med ikke at være generet af en kvalme, som jeg ikke kunne tøjle. Alligevel prøvede jeg at besvime i badet af overophedning og at gagge over sjove lugte og at kaste op over min daglige vitaminpille, og det ville jeg faktisk gerne have været foruden. Og det kunne jeg have været. Det var nemlig kun slemt, når jeg ikke var helt i vater med blodsukkeret. Skulle jeg en dag blive gravid igen og selv være herre over kvalmen, så vil jeg gøre indsatsen: At spise så grønt og fiberrigt og proteinrigt som overhovedet muligt. Et stabilt blodsukker reddede mangen en dag for mig i min graviditet. Og jeg fik andre gravide på nakken, når jeg sad der og indbød til øretæver med, at gravidkvalme bare er noget, man kan holde stangen ved at spise sundt. Det ved jeg nu ikke er svaret for alle. Men det var det for mig.

2. Jeg holdt mig aktiv – også når jeg ikke gad røre mig
Jeg er og har altid været en dovenlars, og det forsvandt ikke, bare fordi jeg dyrkede et lille menneske. Desværre. Jeg lagde ellers flot ud yoga, AquaMama-øvelser i svømmehallen og APA-gymnastik, men engang efter jul, da det var allermørkest og termin i april var en provolerende lille prik i horisonten, stod undskyldningerne for at blive i sofaen i kø. Jeg havde meget svært ved at modstå argumenterne for, at jeg havde »fortjent« hvile (selv om jeg ikke var specielt træt eller udkørt). Heldigvis kompenserede jeg. Jeg cyklede allevegne, jeg gik lange ture, hvis jeg ikke kom af sted til yoga eller gymnastik, lavede jeg øvelserne på stuegulvet. Jeg tog trapperne en ekstra, langsom gang. Alt talte. Jeg tror stadig det var en af forklaringerne på, at jeg ikke tog mere end 11 kilo på i graviditeten.

3. Jeg skånede min lænd
… eller, jeg bad min arbejdsplads om at skåne min lænd og fik dem til at investere i en kontorstol til folk med rygproblemer. Sådan en uden ryglæn og med et sæde, der hælder forover, så der blev plads til maven og så man holder ryggen rank, fx denne, som jeg fik. Jo før, jo bedre – for hellere forebygge end behandle. Indtil den ankom, vendte jeg en almindelig stol om og besteg den Brandon Walsh-style med ryglæn mod bryst.

4. Jeg sagde aldrig nej til et god omgang jern
… som i jerntilskud. For når intravenøs kaffe, Red Bull, amfetamin eller hvilke andre selvlysende substanser, du tidligere har brugt som opkvikkere, er udelukkede, så får du brug for et gravidvenligt drug. Og det er AminoJern. Det eneste på markedet i pilleform, der ikke stopper dig til og/eller farver dit lort grønt eller sort.

5. … og jeg drak sveskejuice og masser af vand dagligt
Fordi det hjælper sagerne så godt på vej rundt i systemet. Men hvorfor al den snak om lind afføring? Don’t make me say hæmorider. (Okay så. Hæmorider. Som nemt opstår efterhånden som man tager på, også selv om man ikke tager overvældende meget på. Her er det rart, at tingene bare glider, som man siger. Og hvad der ville være endnu mere rart, var, hvis flere mødre gad tale højt om, at sådan nogle lækre sager får de fleste gravide bagi, men at det kan forebygges, så det ikke bliver helt så slemt, som hvis man lader stå til)